Meghíztam

Hoppá! Egy lyukkal kijjebb kell engedni a nadrágszíjat, meghíztam! Jajj, drágám nem jön rám a kedvenc kék szoknyám! Tejóég! Milyen hurkáim nőttek? Ugye ismerős mondatok? Az ünnepek általában komolyabb eszem-iszomokkal járnak. Aztán úgy szaladnak fel a plusz kilók, hogy alig bírjuk követni.

 

Gyakran viccelődünk is ezzel, de sajnos tény, hogy az elhízás komoly társadalmi-egészségügyi probléma. A magyar gyerekek közül minden negyedik túlsúlyosnak számít! A felnőttek körében még rosszabbak az arányok. Na de mit tegyünk, ha már ott van rajtunk a súlyfelesleg? Adunk pár tippet, jótanácsot így az ünnepek után, a téli punnyadásos időszakban.

 

Az eredményes fogyás érdekében először az akaratunkat kell megacélozni, ahogy minden komolyabb életmódváltás esetén. Ezerszer ismételt tanács: ha fogyni akarsz, akkor csökkenteni kell az étkezési adagokat. (És többet mozogni és nem nassolni stb. stb.) Nem épphogy csak csökkenteni, hanem jelentősen és rendszeresen. Nem lehet olyan, hogy gyakran kivételt teszek, mert ünnepi ebédre (céges buliba, barátnőmhöz) megyek. A fogyás elhatározást és kitartást kíván. Nem szabad megingani! Képzeld el a vicsorogva vigyorgó zsírpárnáidat, akik követelik a magukét, de ne engedj nekik, légy te az erősebb! Kezdetben a szervezeted természetesen kínzó éhségérzettel fogja jelezni, hogy kéri a korábban megszokott mennyiséget. Ne törődj vele, nem fogsz éhen halni! Gondolj a felrakódott hurkákra és arra, hogy a szervezeted most kénytelen átállni ezek elégetésére. Ez is egy természetes élettani folyamat és ez sem megy egyik napról a másikra. A szervezeted megtanulja, hogy kénytelen kevesebb kalóriával is beérni és elkezdi a zsírraktárak égetésével előállítani a szükséges energiát. De sajnos nagyon könnyen be is csaphatod saját magadat, ezért sem szabad „bűnbe esni”. Kimutatták ugyanis, hogy ha a diétázás közben akárcsak egyszer-kétszer is bezabálsz, hirtelen csokit-sütit tömsz magadba, akkor a szervezeted ezt azonnal észleli és úgy gondolja, hogy vége a szűkös időknek és leállítja a belső, zsigeri zsírszövetek égetését. És utána megint hosszú napokba telik, mire visszaáll az energiatakarékos üzemmódba.

A hosszabb időn át tartó túlzott kalória-bevitel azzal is jár, hogy kitágul a gyomrod, hiszen rendszeresen nagyobb mennyiségű ételt kénytelen feldolgozni. Magyarán, minden olyan alkalommal tágul picit, amikor többet eszel, mint amennyire a szervezetednek szüksége van. (Viccesen szoktuk is mondani: kitágult a belem.) Egyszerű élettani dolog ez, ugyanolyan, mint például a bőröd kitágulása az elhízáskor. Nemcsak az állapotos kismamák domborodó pocakján nyúlik meg a bőr, hanem bárkién, aki hízásnak indul. Több hétnek is el kell telnie ahhoz, hogy a tápcsatorna visszaszűküljön. A gyomorgyűrűzések is részben ezt a célt szolgálják, de azt azért nem elsőként érdemes kipróbálni. Hanem inkább csak végszükség esetén.

És még egy jó hír, ami szintén segítséget nyújthat nemcsak a súlycsökkentéshez, hanem ahhoz is, hogy kiegyensúlyozott, nyugodt maradj, miközben a fogyásra koncentrálsz. Számos kutatás utal arra, hogy az éjszakai kevés alvás napközben nagyobb kalória-bevitelt okoz, így elősegíti a hízást. Próbálj legalább napi nyolc órát aludni, mert akkor valószínűleg kevesebb energiabevitellel tudod végig csinálni a napot, és ez hosszabb távon elősegíti a fogyást. 

 

Képek:
<a href="https://www.freepik.com/free-photo/young-sports-man-hiding-face-weight-scales_7855477.htm#query=fat&position=2&from_view=search&track=sph">Image by drobotdean</a> on Freepik
<a href="https://www.freepik.com/free-photo/hands-hold-donut-measuring-tape-white-isolated-copy-space_20672299.htm#query=fat&position=9&from_view=search&track=sph">Image by pvproductions</a> on FreepikImage by
<a href="https://www.freepik.com/free-photo/high-angle-table-full-delicious-food-arrangement_19672833.htm#query=food&position=36&from_view=search&track=sph">Freepik</a>