Mi az az antioxidáns?

Antioxidáns alatt leggyakrabban az élő szervezetben, illetve a táplálékban található, természetes vagy mesterséges vegyületeket értjük. A görög eredetű szó tágabb jelentése oxidációt késleltető vagy gátló anyag.

Az élő sejtek energia felszabadító szervecskéiben, a mitokondriumokban az energia felszabadító folyamat során természetes módon keletkeznek peroxid- és szuperoxid gyökök. Ezeket a sejtek a saját antioxidánsaikkal hatástalanítják. Bizonyos helyzetekben (például stressz, betegség) a szabad gyökök száma megnő, és a szervezet nem képes elegendő antioxidánst termelni. Az idős, beteg szervezetben az antioxidánsok hatása és mennyisége is csökken.

A szabad gyökök is felelősek a sejtek öregedéséért, többek között a DNS lánc elrontásával. Ez ellen a különböző sejtek számos természetes antioxidánst termelnek. Ilyenek például egyes vitaminok:

    •  aszkorbinsav (C-vitamin)
    •  retinol (A-vitamin)
    •  tokoferol (E-vitamin)
    •  vitamin jellegű antioxidánsok a flavonoidok is, jelentős hatást tulajdonítanak a szőlő héjában (és ezáltal a minőségi vörösborokban) található rezveratrol nevű vegyületnek
    •  többszörösen telítetlen vegyületek, a karotinoidok (például béta-karotin /A-vitamin/, likopin)
    •  a telítetlen zsírsavak (minden folyékony zsírban és olajban), különösen az ún. omega-3 zsírsavak
De lehetnek antioxidáns hatásúak egyes enzimek, és egyéb anyagok is:
    • glutation-peroxidáz
    • kataláz
    • szuperoxid-dizmutáz
    • a galluszsav és vegyületei
    • természetes antioxidáns hatású a növények által a talajból felvett szelén is
Friss, és lehetőleg természetes körülmények között termett zöldségekben, minimálisan feldolgozott, növényi táplálékokban gazdag étrenddel biztosítani lehet a kívülről szervezetünkbe került antioxidánsok mennyiségét.